سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :281
بازدید دیروز :350
کل بازدید :2097623
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/9/2
3:47 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

خدا در قرآن از «الْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِینَ» سخن گفته و فرموده است: وَاتَّقُوا الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِینَ؛ از کسی تقوا پیشه گیرید که شما وَالْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِینَ را آفرید.(شعراء، آیه 184)

مراد از این «الْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِینَ» چه کسانی هستند؟ به نظر می رسد که در این جا «ذوی» محذوف است؛ یعنی جمله این گونه است: ذَوی الْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِینَ؛ یعنی صاحبان جبله از اولین ها. پس مراد این است که از خدایی تقوا پیشه گیریم که هم ما را آفریده و هم پیشینان ما را که دارای جبله بودند.

واژه جبله از ریشه جبل به معنای کوه است؛ یعنی گذشتگانی که دارای جبلت بودند و صفاتی هم چون جبل را داشتند که عبارتند از : 1. محکم و استوار؛ 2. بلند و مرتفع؛ 3. نگهبان و نگه دار؛ چنین افرادی هم چون جبل 1. استوار بوده و متاثر از نوسانات و لرزه ها نیست؛ 2. دارای معادن است و خالی نیست؛ 3. در برابر مشکلات سینه ستبر است؛ 4. منبع خیر است و چشمه ها و نهرها از آن جاری و ساری می شود؛ 5. دامنه ای دارد که دیگران در آن پناه می جویند؛ 6. پایدار است و زوگذر نیست؛ 7. عزیز و دست نیافتنی است و سلطه و سطنت ناپذیر ؛ 8. عظیم است و خوف و خشیت برانگیز؛

از همین روست که عالمان الهی را به جبله بودن می ستایند و در وصف آنان با این عبارت در حقیقت می گویند که آنان افرادی ثابت و استوار بی تزلزل در فکر و عقیده و رفتار، سید قوم و ملت خویش ، عالم عامل ، زنده و حیات بخش ، داهی و زیرک، عظیم و رفیع، خود به تنهایی امت واحده، وسیع و دارای ساحت و مانند آنها هستند؛ چنان که در زبان عربی جبلّ را برای بیان این صفات به کار می گیرند تا بگویند که حقیقت انسان در فطرت پاک الهی چنین است و خدا انسان را چنین آفریده و سابقون شما این گونه بودند و شما نیز این گونه صفات جبلی الهی را در خود داشته باشید و بر فطرت الهی خویش باقی بمانید.